BCSD.DK

Gode råd til den forretningsdrivende

Mersalg kan være vigtigere end salg

Mersalg er en vigtig del af de fleste forretninger. Det er nemlig her, at forretningerne kan tjene lidt ekstra til overskuddet. Så hvis du ikke allerede underviser dine ansatte i mersalg til dine kunder, bør du begynde at gøre det prompte. Mersalg fungerer i mange forskellige brancher.

I håndværkerbranchen har man faktisk en stor fordel, med hensyn til mersalg, da kunden har stor tillid til de ansatte. I salgsbranchen kan mersalg i visse tilfælde blive en byrde for kunden, hvis man ikke gør det rigtigt. Det skyldes at kunder generelt er mere skeptiske over for sælgere.

Få et bedre resultat på bundlinjen

Hvorfor er det så vigtigt med mersalg til dine kunder? For det første skaber du en bedre resultat på bundlinjen. Mersalg betegner nemlig den værdi, som dine kunder ikke havde regnet med at købe for.

Det kan eksempelvis være, at kunden gerne vil købe en mobiltelefon. I denne situation kan dine sælgere motivere kunden til at købe en forsikring oveni. Kunden havde ikke regnet med at købe forsikringen, men ender med at gøre det alligevel, fordi de kan se det fornuftige i det. Det er her mersalg til dine kunder bliver skabt.

Mersalg er altså ekstra penge, lige ned i dit overskud. Disse penge kan du enten, investere i din virksomhed, bruge på løn til dine medarbejdere, eller give dig selv en bonus. Det kan være en god idé at investere pengene i din virksomhed. Du kan bruge dem på at opgradere dine forretninger med nyt udstyr eller en nymalet facade. Når du investerer i din forretning, får den bedre mulighed for at gro. Så kan du måske komme ud med et endnu bedre resultat på bundlinjen næste år.

Du hjælper kunden med den bedste løsning

Mersalg til dine kunder sikrer ikke blot et godt resultat på bundlinjen. Det er også godt for dine kunder, da det sikrer, at de kommer hjem med den bedste løsning. Med mersalg skaber du altså de bedste oplevelser for dine kunder. Gode oplevelser skaber også et bedre resultat på bundlinjen, da du får god omtale. Måske giver kunden en 5-stjernet anmeldelse, efter at have modtaget den gode service.

Du skal ikke være bange for, at mersalg blot virker irriterende for kunden. Nogle gange har kunderne nemlig brug for at blive guidet, så de kan finde de bedste produkter. Måske havde de ikke tænkt på at købe en ekstra forsikring, eller en ekstra pose hundemad, selvom det egentlig er det bedste valg for dem.

Pas på med at presse kunden

Det er særdeles vigtigt med mersalg til dine kunder. I visse tilfælde skal man dog være lidt forsigtig med at tilbyde mersalg. Man skal lave mersalg på en respektfuld og intelligent måde. Man skal kun foreslå kunden noget, som de selv har givet et lille udtryk for, at de ønsker at købe. Du kan ikke foreslå dem et produkt, som er helt ude for deres oprindelige ønsker eller behov. Hvis du gør det, vil det blot virke anmassende og irriterende. Derfor må du altid huske, at mersalg kun et godt, hvis det bliver gjort ordentligt.

Forrige indlæg

Næste indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *