BCSD.DK

Gode råd til den forretningsdrivende

God hjemmeside bedst for kunden: her er grundene

Som erhvervsdrivende er nemt at lade sit fokus glide væk fra kundeoplevelsen – over på interne målepunkter og succeskriterier. Lad os tage kundebrillerne på og dykke ned i, hvad en god og brugervenlig hjemmeside egentlig betyder for kunden.

Nemt at finde det man søger

Når kunden klikker ind på din hjemmeside, er det oftest med henblik på følgende:

  • Indsamle information om din virksomhed, produkt, løsning eller service
  • Kontakte dig direkte – potentielt med henblik på rådgivning og køb
  • Tilegne sig viden om et emne inden for dit ekspertiseområde
  • Lave en ordre eller booking

Når hjemmesiden loader hurtigt, er mobilvenlig (responsive) og nem at navigere smertefrit uanset enhed, er det lettere at finde de informationer man søger som bruger.

Knald eller fald

Ofte foregår et mobilt hjemmeside besøg i løbet af et ultrakort ‘micro-moment’. Siden har derfor kun få sekunder til at gribe brugerens opmærksomhed og fastholde den.

Nem navigation sikrer engagement og er ofte den afgørende faktor for, om det er din eller konkurrentens hjemmeside, som bliver det endelige valg. Det gælder både ved første besøg og ved gentagne, efterfølgende interaktioner.

Skaber tillid

Du har nok selv stødt på det; kluntet layout, gebrokkent sprog og ingen kontaktoplysninger. Alverdens irrelevante reklamer og irriterende pop-ops.

Alarmklokkerne ringer og du kan ikke få travlt nok med at bounce tilbage til søgeresultatsiden.

Uheldigt, hvis leverandøren bag sitet rent faktisk både er troværdig og kompetent.

Er hjemmesiden derimod indbydende, lynende hurtig og nem at bruge, er der markant større chance for, at kunden bliver hængende. Med begge ben indenfor døren, kan brugeren nu gå opdagelse i din content eller bevæge sig direkte over til dine produkter og services.

Tillid starter allerede ved første berøring, og når du formår at vinde kundens tiltro, skaber du et solidt fundament til at skabe en relation at bygge videre på.

Bygger en bro

Over 50% af al global internettrafik foregår fra mobil (pr udgang af 2020). Hvis dit site ikke er mobilvenligt, er det et potentielt mareridt for kunden at besøge dig via en mobilenhed.

Det er ikke usædvanligt, at et hurtigt besøg eller endda en ordre, foregår med en hånd og på mobilen – mens brugeren eksempelvis står i kø eller sidder i møde.

Ved at sikre god mobil brugervenlighed på din hjemmeside, skaber du en nem og hurtig bro fra intention til handling hos kunden. Alternativet er en kringlet forhindringsbane. Hvad ville du selv vælge hvis det var dig?

Ikke kun godt for kunden

Når din hjemmeside er professionelt designet, hurtig og brugervenlig, får du som leverandør også en række fordele:

  • Færre bounces
  • Engagerede brugere
  • Mere tilfredse kunder
  • Bedre Google ranking
  • Bedre brand omdømme
  • Højere konverteringsrate

Endelige ord

At være kundecentreret er alfa og omega for enhver forretning. En veldesignet, hurtig og intuitiv hjemmeside, øger chancerne for en positiv kundeoplevelse.

Websiden er ofte det første kontaktpunkt, og førstehåndsindtrykket er altafgørende for at etablere en positiv relation fra start. Som du kan se, starter kundeoplevelsen allerede ved første øjekast – eller klik.

Forrige indlæg

Næste indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *